فرش ماشینی از لحاظ جنس الیافی که در بافت آن ها استفاده شده دارای انواع مختلفی می باشد. اگر بخواهیم دسته بندی کلی برای فرش های ماشینی عنوان کنیم باید به نمونه های: پشمی، اکریلیک، پلی استر و پلی پروپلین اشاره ای داشته باشیم.

هر یک از انواع فرش ماشینی دارای خصوصیات مختص به خود است که در ادامه برخی از آن ها را به طور خلاصه عنوان می کنیم.

ویژگی فرش ماشینی پشمی

در فرش های پشمی از پنبه درخصوص نخ تار استفاده می شود و نخی که برای پود به کار می رود صددرصد کنف و یا جوت است. مهمترین بخش بافت هر فرشی را نخ خاب یا پرز آن شامل می شود که درخصوص فرش های پشمی از پشم خالص و بید زده نشده استفاده می شود.

ویژگی فرش ماشینی اکریلیک

مهمترین ویژگی ای که درخصوص فرش های اکریلیک باید عنوان کرد جنس نخ خاب آن است که صددرصد اکریلیک بوده و قرارگیری در مقابل نور مستقیم خورشید و یا شستشوی مکرر هیچ آسیبی نمی بیند. دوختی که در لبه های فرش زده می شود به زیگزاگ معروف می باشد که درخصوص فرش های اکریلیک این بخش نیز با نخی از همین جنس دوخته می شود.

ویژگی فرش ماشینی پلی استر

از آنجایی که نخ ابریشم دارای قیمت بالایی است تولیدکنندگان فرش های ماشینی به دنبال الیاف جایگزینی هستند که از لحاظ کیفیت و ظاهر همچون الیاف ابریشمی باشد. الیاف پلی استر تحت عنوان ابریشم مصنوعی در صنعت فرش بافی شناخته می شود که درخشندگی و زیبایی مختص به خود را دارند. یکی دیگر از ویژگی های این دسته از فرش ها پرزدهی بسیار اندک آن ها است که موجب شده افراد بسیاری علاقه مند به خرید آن ها باشند.

ویژگی فرش ماشینی پلی پروپلین

یکی دیگر از الیاف مصنوعی که در تولید فرش های ماشینی مورد استفاده قرار می گیرد الیاف پلی پروپلین هستند. این دسته از الیاف مصنوعی قیمت بسیار پائینی داشته و قابلیت رنگ پذیری بالایی درمقایسه با دیگر الیاف مصنوعی دارند. همین امر موجب می شود تولیدکنندگان فرش هزینه کمتری را برای رنگ آمیزی الیاف بپردازند. این مدل از فرش ها برای افرادی که به دنبال فرشی ارزان قیمت هستند گزینه مناسبی بوده و می توان پس از مدتی آن ها را با نمونه های دیگری تعویض کرد. فرش های پلی پروپلین علیرغم ویژگی هایی که عنوان شد دارای عمر کوتاهی نسبت به دیگر الیاف هستند.

انوع نقشه فرش ماشینی

فرش ماشینی درحال حاضر دارای تنوع بسیار زیادی در زمینه طرح و نقشه بوده و همین امر موجب می شود تا خریداران با مشکلات بسیاری مواجه باشند. در ادامه برخی از این طرح ها را عنوان می کنیم که اطلاع از آن ها موجب می شود تا روند خرید ساده تر شود.

طرح ابنیه اسلامی

در بافت بسیاری از فرش های ماشینی طراح از طرح کاشی کاری و اشکال هندسی استفاده می کند که زیبایی خاصی داشته و ابنیه اسلامی را یادآور می شوند.

طرح های بندی و یا واگیره ای

از دیگر طرح هایی که طرفداران بسیاری نیز داشته و در سرتاسر فرش تکرار می شوند طرح های واگیره ای یا بندی هستند. در این مدل از فرش ها یک طرح در تمام طول و عرض فرش تکرار شده و زیبایی منحصربفردی به فرش می دهد.

طرح های شکارگاهی

ایرانیان از گذشته های دور نسبت به طرح های شکارگاهی علاقه وافری داشته و این طرح حتی در فرش های دستبافت نیز به چشم می خورد.

فرش های طرح اسلیمی

فرش هایی با طرح اسلیمی دارای مدل های متنوعی هستند و شاخه های دورانی به همراه برگ در تمام فرش پراکنده شده است. درواقع باید گفت طرح های اسلیمی شکل تجرید پیدا کرده درخت است که در سرتاسر فرش به چشم می خورد.

فرش های طرح افشان

پیوستگی و ارتباطی که بین طرح و نقشه فرش های افشان وجود دارد به عنوان نشانه بارز این دسته از فرش های ماشینی شناخته می شود. در فرش های افشان از طرح گل و برگ استفاده می شود که در سرتاسر فرش پراکنده شده و جلوه ای زیبا به این فرش ها داده اند.

طرح شاه عباسی

در فرش هایی با این طرح از گل های شاه عباسی الهام گرفته می شود که بندهای ختائی و نقش و نگاره های اسلیمی آن ها را به طرحی زیبا تبدیل کرده است. فرش های طرح شاه عباسی دارای تنوع بالایی بوده و متقاضیان می توانند باتوجه به سلیقه و نظر خود بهترین گزینه را انتخاب نمایند.

فرش های طرح بتّه جقّه

طرح بتّه جقّه از دیرباز مورد علاقه بسیاری از ایرانیان بوده و از این طرح در بخش های مختلفی استفاده می کرده اند. بتّه های سرکجی که بسیار معروف هستند و زیبایی خاصی را به هرچیزی می بخشند. فرش های بتّه جقّه در اندازه های مختلفی تولید می شوند که علاقه مندان می توانند سایز موردنظر خود را سفارش دهند.

فرش های ماشینی علاوه بر طرح های ذکر شده در طرح های دیگری نیز تولید می شوند که عبارتند از: طرح ماهی، طرح خشتی، طرح درختی، ترکمن، گل فرنگ، محرابی و طرح های تلفیقی.

قیمت فرش ماشینی

در تعیین قیمت فرش ماشینی عوامل متعددی دخالت دارد که مهمترین آن ها استفاده از مواد اولیه مرغوب است. شانه و تراکم نیز به عنوان امری مهم در قیمت گذاری فرش ماشینی شناخته می شود. از دیگر مواردی که قیمت فرش ماشینی را تعیین می کند برند آن می باشد. از سوی دیگر هرچه سایز و اندازه فرش بزرگتر باشد به همان اندازه نیز قیمت آن بالاتر خواهد بود. درخصوص شانه و تراکم باید این نکته را مدنظر قرار داد که هرچه شانه و تراکم فرش بیشتر باشد به همان اندازه نیز طرح و نقشه واضحتر بوده و گره ها فشردگی بیشتری خواهند داشت. به طور نمونه فرش هایی 700 شانه درمقایسه با فرش های 1000 شانه ارزان تر هستند و فرش های 1500 شانه نسبت به فرش های 1200 گران تر هستند.

جنس الیافی که در بافت فررش استفاده شده نیز می تواند در تعیین قیمت آن ها تاثیر مستقیمی داشته باشد. به عنوان مثال فرش های اکریلیک نسبت به فرش های پلی استر و ابریشم مصنوعی گران تر می باشد.

خرید فرش ماشینی ارزان

بسیاری از مشتریان به دنبال خرید فرش ماشینی ارزان قیمت هستند. همین امر موجب شده فروشگاه های فرش در زمینه قیمت با یکدیگر به رقابت بپردازند. فروشگاه های اینترنتی بخش عمده ای از محصولات خود را با قیمتی پائین تر از فروشگاه های حضوری عرضه می کنند.

اهمیت برند در تولید فرش

فرش هایی که توسط برندهای معتبر تولید شده اند از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. چرا که این کمپانی ها هرگز محصولات خود را زیر سوال نمی برند. اگر در شناخته فرش تخصصی نداشته باشید نمی توانید به راحتی کیفیت فرش را تشخیص دهید. به همین خاطر توصیه می کنیم فرش هایی را خریداری کنید که برند معتبر و شناخته شده ای داشته باشند.

شنبه 13 شهریور 1400
بؤلوملر :