پیش از هرچیزی باید بدانید فرش 1200 شانه نیز همچون بسیاری از فرش های ماشینی با شانه و تراکم مختلفی تولید می شود. اکثر فرش هایی که با این شانه بافته می شوند تراکم 3600 را دارند. درواقع باید گفت در هر 1 متر از عرض این مدل فرش های ماشینی 1200 گره در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. اگر 1 متر از طول فرش را نیز با دقت درنظر بگیری می تواند وجود 3600 گره فشرده شده در کنار یکدیگر را شاهد باشید.

شانه و تراکم در تعیین ارتفاع نخ خاب فرش ماشینی نیز تاثیر مستقیمی دارند. زمانی که شانه و تراکم در فرش افزایش یابد به همان میزان نیز از ارتفاع نخ خاب کاسته خواهد شد. به همین دلیل فرش 1200 شانه نسبت به فرش 700 و یا 1000 شانه از ضخامت کمتری برخوردار بوده و ارتفاع نخ خاب در این مدل از فرش ها حدود 8 میلی متر است. کاهش ارتفاع نخ خاب موجب می شود تا فرش نازکتر بوده و وزن کمتری نیز داشته باشد. این مساله در جابجایی فرش نقش تاثیرگذاری داشته و طرفداران بسیاری نیز دارد

مزایای فرش 1200 شانه

یکی از مهمترین نکاتی که درخصوص فرش 1200 شانه می توان ذکر کرد وضوح طرح و نقشه آن است. وجود تعداد گره های بالا در این دسته از فرش ها باعث می شود تا طرح ظریفتر دیده شود.

از سوی دیگر طرح و نقشه آن ها شباهت بسیاری به فرش های دستبافت دارد که این امر می تواند نظر علاقه مندان به فرش های دستبافت را جلب نماید. از آنجایی که برای خرید فرش دستبافت باید هزینه بالایی را پرداخت کرد این مدل از فرش های ماشینی می تواند گزینه ایده آلی برای افراد باشد.

تعداد رنگ به کار رفته در فرش های 1200 شانه حدود 8 یا 10 رنگ است که همین امر در ایجاد نقش و نگاره های رنگی و زیبای فرش اهمیت بسزایی دارد.

معایب فرش 1200 شانه

محاسن و مزایای فرش 1200 شانه ماشینی بر هیچکسی پوشیده نیست و اگر اندکی در زمینه فرش اطلاعات داشته باشید به راحتی خواهید توانست کیفیت و دوام بالای آن را درک کنید. علیرغم مزایای که در بالا عنوان شد این دسته از فرش های ماشینی  معایبی نیز دارد که عبارتند از:

کم بودن ارتفاع نخ خاب از ضخامت فرش می کاهد و انتخاب این مدل از فرش ها برای فضاهای پر رفت و آمد به هیچ وجه مناسب نیست.

از آنجایی که الیاف به کار رفته در بافت این فرش ها خاص هستند و تعداد گره های بیشتری در آن ها وجود دارد قیمت بالاتری نیز نسبت به فرش های 1000 شانه و 700 شانه دارند. پرداخت هزینه بالا برای بسیاری از افراد مقدور نبوده و ترجیح می دهند فرش ارازن قیمت تری را خریداری نمایند. قیمت بالا می تواند یکی از مهمترین معایب این فرش ها باشد اما با این وجود باز هم علاقه مندان این دسته از فرش های ماشینی کم هم نیستند.

تفاوت فرش 1200 شانه با فرش 1000 شانه

اصلی ترین وجه تمایز فرش 1200 شانه با فرش 1000 شانه بالا بودن شانه و تراکم آن می باشد. اما این دو فرش از لحاظ ضخامت و ارتفاع نخ خاب نیز بایکدیگر متفاوت هستند. مواد اولیه ای که در فرش های 1200 شانه استفاده شده نسبت به فرش های 1000 شانه از دیگر تفاوت های آن به شمار می رود. از لحاظ زیبایی طرح و نقشه نیز این دسته از فرش ها جذاب تر از مدل های دیگر می باشند.

قیمت فرش 1200 شانه

پیش تر نیز عنوان کردیم که موارد متعددی می تواند در تعیین قیمت فرش 1200 شانه نقش داشته باشد؛ یکی از این موارد الیاف به کار رفته در بافت آن ها است. در بافت این دسته از فرش ها از الیاف سوپر برایت استفاده می شود که هالت سایه روشن داشته و می تواند جذابیتی منحصربفرد را در خانه شما ایجاد کند. ابعاد فرش از دیگر فاکتورهای تعیین قیمت به شمار می رود؛ به عنوان مثال فرش 12 متری در مقایسه با اندازه های 9 متری و 6 متری گران قیمت تر است. برند تولید کننده فرش نیز اهمیت بسزایی در قیمت آن دارد. امروزه شرکت های سودجوی بسیاری با تقلید از نام برندهای معتبر اقدام به تولید فرش می کنند به همین خاطر توصیه می کنیم حتماً از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید نمائید تا درصورت بروز مشکل پاسخگوی شما باشند.

فرش 1200 شانه گل برجسته

تا چند سال قبل تولیدکنندگان فرش ماشینی تنها به بافت فرش های ساده اکتفا می کردند اما پیشرفت تکنولوژی موجب شده تا طرح های برجسته نیز وارد بازار شوند. فرش به عنوان عنصری زینت بخش در خانه استفاده می شود که پهن کردن آن روی زمین می تواند کف خانه را به فضایی دلنشین برای نشستن تبدیل کند. در بین مدل های مختلف فرش 1200 شانه انواع گل برجسته آن نیز وجود دارد که با تراکم 3600 بافته و روانه بازار می شود.

درخصوص این مدل از فرش ها طی فرایند آهار یا بخاردهی بخش هایی فرو می روند که باعث سه بعدی شدن فرش شده و بر زیبایی آن می افزاید.

از الیاف هیت ست شده در بافت فرش های 1200 شانه استفاده می شود که در طول عملیات گرما دهی یا آهار برخی از آن ها کوتاه تر شده و این امر برجستگی های زیبایی را در ظاهر فرش به وجود می آورد. الیاف هیت ست دارای مقاومت بالایی هستند و درصورت نگهداری اصولی می توانند سالیان متمادی زیبایی و کارایی اولیه خود را حفظ کنند. اما نباید فراموش کرد ای الیاف بسیار نازک می باشند که همین امر باعث می شود بیش از سایر فرش ها آسیب پذیر باشند.

رعایت نکات بهداشتی درمورد این مدل از فرش ها کمی سخت می باشد و درصورت عدم توجه صحیح ممکن است ذرات و آلودگی ها میان الیاف فرورفته باقی بماند.

انواع فرش 1200 شانه

تنوع طرح و نقشه در دنیای فرش های 1200 شانه بسیار زیاد است به گونه ای که انتخاب یکی از آن ها کار چندان ساده ای نبوده و ممکن است موجب سردرگمی افراد شود. اگر به این مدل از فرش های ماشینی علاقه مند هستید بهتراست پیش از اقدام جهت خرید مشخص کنید که به دنبال چه طرحی هستید. آیا میخواهید فرشی با ترنج وسط بخرید یا طرح های افشان را بیشتر می پسندید و یا می خواهید فرشتان حاشیه های بزرگی داشته باشد. در ادامه برخی از فرش های طرح افشان رامعرفی می کنیم که با طرح و نقشه زیبای خود می توانند نظر شما را جلب نمایند:

شاه بانو، صاحبقران، مروارید، پیچک، رز، لاکچری، کد 310، کد 300، کد 1274، کد 1311، 1306، کد 1316، کد 1321و کد 1302 و …..

طرح های ترنج دار نیز عبارتند از: کد 1305، هانا، هنگامه، شیما، نائین، نهال، خزان، رایحه، کدهای 1271، 1261، 1263، 1276، 1262، 530، 380، 360، 520، 490، 410 و طرح های پرفروشی همچون هالیدی و حوض نقره و….

شنبه 13 شهریور 1400
بؤلوملر :